Digitalizacja firmy i digitalizacja sprzedaży b2b: co zmieniło się wraz z Covid-19? Przede wszystkim kroki pierwszy i drugi zwiększyły swój zasięg i potencjał z powodu obecności technologii, mediów społecznościowych i powszechnej niepewności.

W przeszłości dominującym sposobem przekazywania wiadomości była poczta pantoflowa. W dzisiejszych czasach możemy przenieść się do sieci i dowiadywać się o wydarzeniach na bieżąco. Jednocześnie, wiele z informacji dostępnych w sieci nie ma pokrycia w rzeczywistości lub są one wyolbrzymione. To odbiło się negatywnie na firmach, ponieważ potęgowało panikę i odbierało klientów tym biznesom, które i tak już cierpiały na zakazach wpuszczania fizycznych klientów do swoich sklepów.

Niepokojące wyzwania stojące przed producentami

Pierwsze informacje o pojawieniu się wirusa niemal całkowicie sparaliżowały producentów. Zupełnie niespodziewanie pracownicy nie mogli stawić się do pracy, co w sposób oczywisty wpłynęło na produkcję. Dodatkowo, potęgujący niepewność sposób radzenia sobie z problemem – czyli kolejne „włączanie” i „wyłączanie” lockdownów i restrykcji – utrzymywał się aż do 2021 roku.

Sytuację pogorszył fakt, że systemy wysyłki zostały bardzo mocno poblokowane z powodu restrykcji wprowadzonych na szczeblu międzynarodowym. Klienci nie mogli otrzymać tego co chcieli, a produkty zaległy w magazynach zbierając kurz.

Wielu producentów miało duże problemy w realizowaniu produkcji i sprzedaży z powodu zredukowanej załogi, niskiej wydajności i niższych budżetów – przez co niektórzy w całości zamknęli lub zastopowali swoją działalność.

Ci, którzy mieli środki i możliwości, by kontynuować produkcję, musieli zmierzyć się z kolejnym problemem – trudnością w znalezieniu nabywcy na swoje produkty.

Problem z kanałami zbytu doprowadził bardzo wielu producentów do decyzji o zamknięciu interesu – dotyczyło to zwłaszcza tych, którzy nie korzystali z potencjału tkwiącego w e-Commerce.

Czy wiesz, że…?

E-Commerce DTC (Direct to consumer) łączy klientów bezpośrednio z producentami, pozwalając na wykluczenie pośredników, zmniejszając koszty stałe oraz pozwalając producentom na rozwój kanału online, bez konieczności polegania na sklepach detalicznych dla sprzedaży ich towarów.

Przez dobre 6 miesięcy 2020 roku wszelkie działania biznesowe zostały spowolnione i jak można łatwo się domyślać, pociągnęło to za sobą koszty idące w miliardy. Dokładna suma strat ciągle jest ustalana. Być może najbardziej przerażający jest fakt, że nawet wiele miesięcy później, nadal nie wiemy, czy poszczególne państwa nie zostaną nagle objęte lockdownem. W niektórych krajach sklepy na przemian zamykają się, otwierają i znów zamykają.

Digitalizacja firmy | Co to wszystko oznacza dla biznesu?

Mówiąc wprost, firmy i biznesy, które chcą pozostać na rynku i przynosić zysk muszą się zmienić, ewoluować. Rozwiązaniem jest digitalizacja firmy, która najczęściej odbywa się to przy pomocy dedykowanej strategii transformacji cyfrowej. Firmy muszą znaleźć sposób by dotrzeć do swoich odbiorców w „nowej normalności”. Brak rozwiązań cyfrowych doprowadził wiele firm do upadku pomiędzy rokiem 2020 a 2021 (ponad 200 000 firm zamknęło się w samych Stanach Zjednoczonych).

Jednak pomimo tego, że brzmi to apokaliptycznie, rzeczywistość uczy nas, że gdzie jest problem, tam znajdzie się rozwiązanie. Podczas gdy wiele firm musiało zamykać swoje drzwi na całe miesiące, niektórzy dojrzeli szansę w zmianie sposobu prowadzenia biznesu – w cyfrowej transformacji, której nawet wirus nie mógł powstrzymać.

Zgodnie z danymi podawanymi przez unctad.org, w 2020 odnotowano jeden z najwyższych wzrostów w zakresie tworzenia sklepów internetowych i stron sprzedażowych. Nic nie zapowiada, aby miał to być chwilowy wzrost – eksperci zapowiadają, że Covid-19 na zawsze zmieni sposób, w jaki konsumenci kupują produkty.

Dla producentów i wytwórców towarów ten kryzys może okazać się pewnego rodzaju błogosławieństwem, jeśli firmy przeprowadzą digitalizację procesów i rozwiną swój eCommerce.

Digitalizacja firmy | Czym jest?

Ze względu na ekstremalny charakter Covid-19 i szybki sposób, w jaki wpłynął na cały świat, tempo zmian jest nowym precedensem w kwestii wzrostu zakupów online. Taki impuls powinien motywować organizacje, żeby sprawnie przeprowadzić transformację cyfrową i digitalizację firmy.

Konsumenci, odchodząc od dotychczasowego sposobu robienia zakupów, czyli odwiedzania sklepu stacjonarnego, znajdują nowsze rozwiązanie.

Wyszukiwania Google dotyczące zakupów online i sklepów e-commerce są na historycznych maksimach i wydaje się, że trend ten będzie się utrzymywał.

To oznacza niesamowity potencjał rozwoju dla następujących typów przedsiębiorstw:

  • Producenci, którzy mieli problemy ze sprzedażą swoich towarów w okresie szczytu Covid i mogliby skorzystać z nowych kanałów dystrybucji
  • Firmy, których fizyczne sklepy zostały zamknięte w związku z wirusem, tymczasowo lub na stałe.
  • Nowe firmy, które chcą zarobić na zwiększonym zainteresowaniu sprzedażą internetową; mogą to być startupy lub rozwijające się sklepy fizyczne, które nie chcą, żeby ktoś decydował, kiedy mogą, a kiedy nie mogą być otwarte.

Z trzech powyższych typów firm wszystkie mają jedną wspólną cechę – mają świetne warunki do pracy w środowisku eCommerce B2B i B2C.

Dzięki rozwiązaniom eCommerce, które zapewniają również narzędzia pomagające w zarządzaniu i przetwarzaniu danych biznesowych, nigdy nie było lepszego czasu dla producentów i wytwórców, aby rozważyć porzucenie wcześniejszego modelu, opartego na działalności przedstawiciela handlowego, na rzecz otwarcia nowych kanałów dystrybucji.

Ponadto firmy sprzedające towary (także sklepy internetowe) mogą oferować rozwiązania skierowane bezpośrednio do klienta (B2C i D2C) bez zbędnych kosztów i problemów – bo zrobią to online!

Digitalizacja sprzedaży w b2b | Jak sprzedaż internetowa (e-commerce B2B) może pomóc Twojej firmie?

Sprzedaż w Internecie opiera się na zebraniu powyższych możliwości i łączeniu ich za pomocą platformy eCommerce B2B albo B2C, która usprawnia wszystkie działania biznesowe.

Jak wspomnieliśmy powyżej, pojawia się również możliwość wykorzystania usprawnionych rozwiązań i narzędzi do przetwarzania danych biznesowych. Obejmuje to opcje monitorowania danych sprzedaży, kosztów ogólnych, wydatków, a nawet produktywności – wszystko za jednym kliknięciem podczas korzystania z rozwiązania e-commerce.

Dysponując cyfrowymi narzędziami, firmy z początku łańcucha produkcji (producenci) mogą cieszyć się dostępem do dedykowanych kanałów dystrybucji, odrzucając wymóg posiadania przedstawiciela handlowego i dostarczają swoje produkty bezpośrednio do klienta; minimalizując tym samym koszty operacyjne.

Dzięki temu firmy, które zdecydują się na ewolucje swojego modelu biznesowego i sprzedaży, mogą obrócić sytuację kryzysową, w okazję do rozwoju.

Digitalizacja firmy | Korzyści ze sprzedaży internetowej

Według NetComm Suisse, w pandemii, prawie każda kategoria produktów dostępna online odnotowała wzrost popytu; w tym kosmetyki, moda, edukacja i rozrywka cyfrowa.

Pomimo że sprzedaż cyfrowa była już popularna przed Covid, teraz możemy mówić o prawdziwym boomie i największym rynku, jaki istniał do tej pory.

  • Wytwórcy:
    Dla tych, którzy tworzą produkty i towary, obecność w Internecie może umożliwić dotarcie do niezliczonych firm potrzebujących przedmiotów do sprzedaży. Nie ma lepszego sposobu na zrobienie tego niż za pośrednictwem platformy e-commerce; eliminując pośredników i zwiększając rentowność operacji.
  • Dostawcy:
    Od higieny osobistej po odzież; dostawcy mogą zlokalizować swoich idealnych producentów, zaopatrywać się w produkty hurtowo (zazwyczaj po obniżonej stawce), a następnie dystrybuować swoje towary za pośrednictwem sprzedaży B2B i B2C.
  • Producenci:
    Dzięki opcjom zarządzania zamówieniami w handlu internetowym firma produkcyjna może oferować niesamowitą różnorodność towarów i materiałów za pośrednictwem strony internetowej, bloga, a nawet strony w mediach społecznościowych, a następnie korzystać z nowych kanałów dystrybucji oferowanych przez platformy handlu elektronicznego, aby wprowadzać produkty bezpośrednio na rynek.

Dodatkowo, wdrożenie systemu e-commerce, w długiej perspektywie znacząco redukuje koszty ogólne procesu sprzedaży.

Handel elektroniczny umożliwia producentom, wytwórcom i konsumentom wzajemne czerpanie korzyści w bezpiecznym, komfortowym środowisku przy minimalnym ryzyku i maksymalnej rentowności. Dodając do tego dodatkowe korzyści płynące z digitalizacji firmy i posiadania platformy eCommerce, takie jak możliwość przetwarzania kluczowych danych biznesowych i śledzenia procesów – otrzymujemy doskonały sposób na rozwinięcie tradycyjnego modelu sprzedaży.

Digitalizacja firmy to sposób na zmniejszenie ryzyka biznesowego, optymalizację procesów i łatwe skalowanie działalności firmy w przyszłości.